ju

ju

perjantai 10. elokuuta 2018

Pieni lomareissu Tallinnaan

Loma lapsilla ja minulla alkoi häämöttämään  loppuaan ja olimme suunnitelleet reissua Viroon. Ajattelimme tehdä päivän reissun Viroon, johon päätimme valita yhden kohteen. Se olisi Tallinnan zoo, iso ja ainoa eläintarha Virossa. Se on laaja alue puistomaista eläintarhaa, jossa asustaa eksoottisia eläimiä ja lapsille myös oma kotieläinpiha, jossa pääsi esimerkiksi harjaamaan vuohia ja lampaita.

Reissuun lähdimme heti kun aamutalli oli saatu porukassa tehtyä ja matka Helsinkiin pääsi alkamaan. Eemeli otti vetovastuun eläimistä päiväksi ja oli kotomiehenä sen ajan. Menimme nopeella yli, 2 tunnin laivalla olo on minulle just sopiva aika. Kerkiää kiertämään paatin, istumaan kupillisella kahvetta ja katsoa merimaisemia. Viroon tullessa satamasta napattiin taksi, jolla hurautimme taajamasta pois noin vartin matka eläintarhan parkkikselle. Taksien hinnat eivät ihan mahdottomia ole, ja pääsimme heti siitymään satamasta kohti kohdetta. Kävimme ensin eläintarhaan menoa  Rocca al maren ostoskeskuksessa. Se sijaitsee lähes vastapäätä eläintarhaa. Valitsimme ravintolan josta saisimme kaikille mieleistä ruokaa ja vatsat täyteen, jotta jaksamme ihailla eläimiä.

Eläintarhaan liput 2 aikuiselta ja 3 lapselta maksoivat 20 euroa. Tämä kuulosti kovin halvalta. Sinne sai viedä myös omat eväät ja alueella oli picnic paikkoja jossa sai niitä nauttia pöytien ääressä. Katseltavaa eläintarhassa riitti, ja kaikki viihtyivät niin eri ikäiset lapset kuin aikuisetkin. Alueella asusti norsuja, sarvikuonoja, kenguruita, jääkarhuja, hyeenoita ja  virtahepoja jotka selkeästi meidän porukkaa eniten kiehtoi. Oli siellä toki paljon muitakin eläimiä, mutta nämä poikkesi Suomalaisista eläintarhojen väestä. Norsut esiintyivät sopivasti meille hoitajansa kanssa. Heitti palloa ja istui kivelle ja suu isollaan odotti herkullisia omppuja työsuoritteesta palkaksi. Kengurut pomppivat ja saivat minut ihastuksesta huokaamaan. Eläinlajeja oli mukava katsella, ilma oli kaunis ja aurinkoinen. Onneksi ilma oli sentään viilentynyt ja eläimet jaksoivat muutakin kuin maata tarhoissaan.

Koko päivä alueelle kannattaa varata, kävelyyn hyvät kengät sillä alue on todella iso. Illan tullen lähdimme takaisin keskustaan päin, hyppäsimme bussiin joka ajaa kaupungin ja eläintarhan väliä vajaa vartin välein joka päivä. Illalla kiertelimme kaupoissa ja kävimme vielä hiukopalaa syömässä paikallisessa pikaruoka paikassa. Lähdimme satamaa kohti kävelemään pikku hiljaa. Laivamme lähti kohti koto Suomea 22.30.

Laivamatka sujahti taas nopsasti. Lapset jaksoivat hyvin reissun ja oli oikein hauska päivä. Ihana oli toki päästä satamasta ajelemaan kotiin päin. Mikäs se on kesäöinä ajellessa, toki yöt ovat jo pimentyneet aika tavalla.

Eläintarhaa voin lämpimästi suositella, sinne on matkaa mutta helposti pääsee joko julkisilla tai napata taksi.

Mutta nyt lähden katsomaan omaa "eläintarhaani" yöpuulle. Kerroinkos jo että tipuja tuntuu olevan joka paikassa? Varoen pitää pihassa kulkea ja katsoa mihin askeleensa sijoittaa sillä nyt syntyneitä tipusia on 22.. Ja tallin vintillä tiskikaapissa yksi kana vielä hautoo aivan naurettavaa munakasaa..